You’re beautiful

(Inlägg kopierat från gamla bloggen, skrivet 2011-01-24)

Acceptera er själva. Acceptera era kroppar. Oavsett om ni är långa eller korta. Runda eller tunna. Kurviga eller platta. Timglasformade eller päronformade. Har stor rumpa eller liten rumpa. Har stora bröst eller inga bröst. Oavsett – Love it. Embrace it. Jääävligt mycket lättare sagt än gjort I knooow. Men fakta är att vi alla ser olika ut. Vi har alla olika kroppstyper och kroppsformer. Och så ÄR det bara! Vi föddes så. Olika. Unika. Vi skulle göra oss själva en stor jävla tjänst om vi bara accepterade oss själva, för dem vi är och för hur vi ser ut. Och vi mååste sluta jämföra oss själva med andra. Vissa, väldigt få, föds med kroppar som kan trimmas till kropparna vi ser på Victoria’s Secret Fashion Show, eller H&M reklamerna. Men för de flesta av oss är det omöjligt. Onaturligt. Och skönhet är hälsa. Hälsa är skönhet. Man är och har ingenting om man inte är frisk och mår bra. Kom ihåg det, snälla ni. 

Acceptera er själva för hur ni ser ut. Om ni hatar vad ni ser i spegeln så ställ er där ändå och säg att ni är vackra och fina och duger precis som ni är (för det gör ni, jag lovar!). Jag har alltid hatat min svank och min rumpa (among maaany other things..), även om det är två saker jag alltid fått många fina komplimanger för (konstigt det där va egetligen – att vi kan hata/ogilla nåt hos oss själva som andra tycker är as snyggt?..) Jag är i allafall så jävla TRÖTT på att tänka att om jag går på ett visst sätt eller har vissa typer av kläder sätt så syns inte svanken lika mycket, eller att om jag går ner si eller så mycket eller tränar på ett visst sätt så kanske min rumpa försvinner. Jag är byggd såhär. Det bara är så. Min rumpa är fan det sista som kommer lämna min kropp, och så är det. Och helt ärligt så vet jag ju egentligen att problemet inte sitter i varken svanken eller rumpan (poängteras bör att jag tycker att andra tjejer med svank och rumpa är såå jääävla snygga!?). Problemet sitter någon helt annanstans, i mitt huvud. Det handlar om självkänsla.

Det är viktigt att vi försöker acceptera, uppskatta och höja oss själva, snarare än att kritisera och trycka ned oss själva. We’ve got to strive for pride. Self- affirmation. Self- confidence. ”We have to learn to be our own best friends, because we fall too easily into the trap of being our own worst enemies”..

 

Detta inlägg publicerades i Ätstörning, Inspiration. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till You’re beautiful

  1. Frida skriver:

    Du är bäst!! ❤

  2. Josephine skriver:

    Bra skrivet! Kram

  3. Josephine skriver:

    Varsågod! Ja men det är svårt för jag vet inte hur det är att leva ett ”normalt” liv. Jobbar på att det ska bli bättre en dag. Tack så mycket, vad snällt av dig! ❤ Kramar

  4. Frida skriver:

    Du är så fin!! 🙂 ❤

    hihi ja visst är hon 😀

    massa kramar ❤

  5. Mickis skriver:

    bra skrivet. !
    Men det är så himla lättare sagt än gjort.
    Jag kan stå och säga skit smarta grejer till mina vänner.
    Men sen när det kommer till mig själv så sjunker allting.
    Min självkänsla och min syn att se på sig själv.
    Hur ska jag kunna komma upp från hålet jag har fallit i?
    Jag är så sjukt stor jämfört med dem andra. Jag vill ha en smal mage.
    Sen så är jag nöjd. Jag vill vara nöjd hur jag ser ut nu. Men det går inte.
    Vill se ut som andra, men det går inte. Jag är jag, men vill vara andra 🙂

    Dina texter inspierar mig och hjälper mig 😛

    Jag tycker du är så underbart snygg och snäll 🙂 <33

Lämna en kommentar